Pasukan Udara AS untuk melawan AI minggu depan

Minggu depan, jet pejuang AI akan berhadapan dengan juruterbang Tentera Udara AS dalam pertarungan udara maya - dan anda boleh menontonnya dalam talian.

Pertarungan akan menjadi puncak dari AlphaDogfight DARPA, yang bertujuan untuk meningkatkan AI pertempuran. DARPA berharap dalam masa terdekat, algoritma dapat mengendalikan operasi mudah, membebaskan juruterbang untuk tugas yang lebih penting, seperti mengawal kawanan drone.

Pada mulanya, pertarungan ini bertepatan dengan acara tiga hari, yang akan diadakan di Las Vegas dari 18 hingga 20 Ogos. Walau bagaimanapun, wabak COVID-19 memaksa DARPA memindahkan semua yang berlaku dalam talian.

Sebelum juara AI mendapat hak untuk berhadapan dengan juruterbang langsung, 8 finalis pertandingan harus melepasi lima kecerdasan buatan yang dikembangkan di Makmal Fizik Gunaan Johns Hopkins (AS). Tugas mereka adalah untuk mengenali kelemahan lawan mereka dan bersembunyi di zon buta mereka.

Pada hari kedua, peserta akan bertanding dalam kejohanan kalah mati. Keempat pemenang akan memainkan siri duel, akibatnya hanya tinggal satu peserta. Dialah yang akan melawan ace Tentera Udara AS di simulator pejuang F16. Semua pergaduhan dapat ditonton dalam talian - untuk ini anda perlu mendaftar di laman web acara. Penduduk bukan AS juga perlu mengisi Borang Permintaan DARPA.