Bateri Nanodiamond yang terbuat dari sisa nuklear dapat bertahan lebih dari 20,000 tahun

Syarikat California NDB mengemukakan konsep "bateri masa depan", yang dapat menyelesaikan masalah sisa nuklear dari loji tenaga nuklear dan pada masa yang sama memberikan sumber tenaga manusia yang hampir tidak habis-habis dan selamat. Ini hanya memerlukan menggergaji batang grafit lama dari reaktor, yang kaya dengan isotop karbon-14 yang sangat radioaktif, menjadi serpihan kecil bersaiz nano. Setiap bahagian seperti itu akan menjadi nadi bateri baru.

NDB telah merancang struktur teras bateri masa depan dalam bentuk berlian, di mana karbon-14 perlu dipusingkan. Ia akan memperoleh sifat semikonduktor dan konduktor haba, yang secara efektif akan mengumpulkan dari permukaannya cas yang diperoleh dalam proses peluruhan radioaktif. Yang tinggal hanyalah menambahkan supercapacitor untuk penyimpanan tenaga dan shell karbon-12 yang tidak radioaktif, yang akan menjadi penghalang kepada radiasi berbahaya.

Untuk tujuan praktikal, sel berlian dapat ditumpuk dalam beberapa lapisan untuk membentuk bateri dengan parameter yang diinginkan. Ciri-ciri khusus sukar untuk diramalkan, tetapi NDB berjanji untuk mengembangkan model tenaga rendah dan tinggi. Makmal syarikat masih ditutup kerana wabak itu, jadi belum ada prototaip atau perkembangan praktikal, hanya konsep.

Walaupun begitu, NDB berjanji akan membuat versi komersial bateri nanodiamond dalam maksimum dua tahun. Dan mereka sudah melakukan rundingan dengan pemilik loji tenaga nuklear mengenai pemindahan batang grafit yang telah habis digunakan kepada mereka. Benar-benar jenis bateri apa yang akan diperoleh - masa akan memberi tahu, tetapi secara berpotensi ia boleh menjadi sumber tenaga yang "kekal", yang, dengan penggunaan tenaga simbolik, dapat berfungsi hingga 28.000 tahun, sehingga semua karbon dalam intinya terbakar habis.