NuScale Nuclear Microreactors Diiktiraf sebagai Selamat Digunakan

Projek pembangkit tenaga nuklear bersaiz rendah NuScale secara rasmi telah dinyatakan selamat oleh pengawal selia pemerintah AS. Permohonan dihantar pada tahun 2017, dan selama ini para pakar telah mengkaji dengan teliti projek ini. Semua orang mengingati peristiwa Fukushima dan Chernobyl, untuk membiarkan teknologi nuklear baru ke dunia tanpa kawalan.

Konsep reaktor kecil NuScale didasarkan pada fakta bahawa jumlah generasi kecil tidak membuat beban yang signifikan pada sistem, sehingga dapat dibuat lebih mudah. Sebagai contoh, tidak ada perangkap lebur, sebaliknya perisai terendam di kolam air yang terletak di bawah permukaan tanah. Sekiranya reaktor gagal, ia hanya akan "keluar" tanpa menguap air - tidak akan ada cukup panas.

Penjana stim berada dalam bentuk gegelung dan mengelilingi inti di tengah-tengah reaktor. Semua unit lain juga terletak bersebelahan, di dalam cangkang penahan keluli biasa. Tanpa saluran paip besar, kren atau sistem lain, reaktor memerlukan minimum ruang dan mudah dipasang di mana-mana kemudahan, dari kilang hingga bangunan bandar.

Aplikasi ini mengandungi projek reaktor dengan kapasiti hanya 50 MW, sekarang model berikutnya sedang disiapkan, untuk 60 MW. Pembangun menyatakan bahawa jika ini tidak mencukupi untuk tujuan pelanggan, beberapa modul dapat disatukan menjadi satu lata. Atau, jika kita membincangkan sejumlah objek di wilayah yang luas, sediakan masing-masing sumber tenaga atom autonomi. Ini adalah visi baru untuk masa depan tenaga global.