Para saintis membuat sel bahan bakar yang cekap dari bayam biasa

Ahli kimia dari Universiti Amerika di Washington (AS) telah mencipta pemangkin berasaskan karbon yang, untuk pertama kalinya dalam sejarah, terbukti lebih berkesan daripada platinum. Dan mereka dibantu oleh penumpu tenaga semula jadi - bayam. Pemangkin baru akan menemui aplikasi di sel bahan bakar masa depan, yang sangat murah dan selamat.

Untuk memanfaatkan potensi bayam, ia harus diproses berkali-kali. Jisim hijau direndam dalam larutan sedikit masin, kemudian dikeringkan, disenyawakan dan dihantar ke rawatan panas. Produk akhir adalah beberapa plat tebal nanometer. Bayam mempunyai ketumpatan molekul tenaga yang sangat tinggi, oleh itu, dalam bentuk kepingan ultra tipis, ia dapat bersaing dengan plat platinum yang serupa dalam reaksi pengurangan oksigen.

Eksperimen telah menunjukkan bahawa penggunaan pemangkin bayam menjadikan sel bahan bakar tidak hanya lebih efisien daripada platinum, tetapi juga lebih stabil dalam operasi. Kelebihan utamanya ialah platinum mahal dan sukar ditambang, dan bayam dapat ditanam dengan mudah dan murah pada skala industri. Ini adalah teknologi hijau klasik, selamat dan berdasarkan sumber yang boleh diperbaharui. Benar, sel bahan bakar bayam masih hanya prototaip, dan teknologinya masih perlu ditingkatkan untuk penggunaan komersial.