Bangunan kediaman di Scotland akan beralih dari gas asli menjadi hidrogen untuk pertama kalinya di dunia

Pengawal selia kerajaan Britain untuk penggunaan gas dan elektrik Ofgem telah meluluskan pelancaran eksperimen menggunakan hidrogen sebagai sumber tenaga untuk keperluan domestik. Lokasi percubaan dipilih di daerah perbandaran Fife di Scotland. Kira-kira 300 bangunan kediaman akan mengalami pemodenan. Eksperimen ini dirancang selama empat tahun untuk menilai secara menyeluruh ciri penggunaan hidrogen pada tahap pengguna biasa.

Sebab percubaan ini adalah keinginan untuk beralih dari yang baik ke yang lebih baik, untuk menggantikan pembakaran metana dengan pembakaran hidrogen untuk meminimumkan pelepasan ke atmosfera. Pada satu ketika di UK, itu bukan tanpa kesukaran, tetapi mereka masih meninggalkan penggunaan dapur arang batu secara besar-besaran di rumah, sekarang saatnya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada gas. Hari ini, 85% daripada semua isi rumah di negara ini dipanaskan oleh dandang gas, tetapi kerajaan Britain telah mengambil inisiatif untuk memusatkan semua pelepasan pada tahun 2050.

Pelaksanaan kerja ini dipercayakan kepada syarikat Scotland SGN, yang berjanji untuk membuat dan memasang secara percuma di rumah, relau, ketuhar dan sistem pemanasan yang menggunakan hidrogen. Tetapi paip dan komunikasi lain akan menjadi lama dan ini juga merupakan sebahagian daripada percubaan. Pakar tidak sepakat mengenai apakah mungkin menggunakan peralatan yang dirancang untuk metana untuk mengangkut hidrogen tanpa perubahan. Ini akan menjadi jelas hanya dalam praktik, yang mana $ 17 juta telah diperuntukkan.

Bahagian organisasi eksperimen dianggarkan bernilai $ 24 juta, dan ini berlaku apabila wang sangat penting. Sebagai contoh, aspek seperti pilihan teknologi untuk menghasilkan hidrogen. Sekiranya kita mengambil elektrolisis dari air yang diluluskan hari ini, maka kecekapannya hanya 80%, jadi lebih menguntungkan untuk menghabiskan elektrik ini secara langsung untuk memanaskan bilik daripada menggunakan pemanasan hidrogen. Orang Inggeris telah lama memilih untuk tidur dengan baju tidur dan topi yang hangat dan tidak membayar lebih banyak untuk memanaskan bilik tidur, jadi aspek kewangan sangat penting.