Praktikal "Salmon Cannon" membuang ikan ke atas pintu empangan

Pada tahun 2014, untuk pertama kalinya, ada laporan di jaringan mengenai apa yang disebut "meriam ikan", yang membantu ikan salmon bertelur di hulu sungai untuk mengatasi rintangan. Hari ini, versi yang lebih maju mempunyai beberapa kelebihan teknikal.

Salmon Cannon dicipta di Seattle oleh Whooshh Innovations. Ia adalah tiub plastik yang disambungkan ke pam udara mekanikal yang mengepam ikan ke hulu ke atas rintangan.

Pada mulanya, ikan itu digunakan untuk memuatkan ikan ke trak atau memprosesnya di tempat penetasan khas. Ikan itu dimuat secara manual di bahagian bawah sistem tekanan bawah, di mana ia disedut ke dalam paip dan diangkut ke ujung yang berlawanan. Kelajuan perjalanan antara 5 hingga 10 m / s.

Kelemahan utama sistem ini ialah keperluan memasukkan ikan ke dalamnya secara manual. Pakar syarikat memutuskan untuk "meminati" ikan itu sehingga dapat melakukannya dengan sendirinya. Untuk ini, selokan khas dipasang di bahagian bawah radas, dari mana air terus mengalir keluar, meniru sungai. Ikan yang akan bertelur secara naluriah meluru ke arahnya dan naik ke saluran air.

Sebaik sahaja masuk, ikan melewati pengimbas pengenalan FishL, yang dilengkapi dengan kamera yang mengambil 18 gambar sesaat. Gambar yang dihasilkan dianalisis dengan serta-merta oleh sistem komputer yang merekodkan spesies, saiz dan ciri-ciri lain dari setiap ikan.

Ini bukan sahaja memungkinkan para ahli biologi untuk mengesan spesies ikan mana yang ada di sungai, tetapi juga memungkinkan sistem untuk "menolak masuk" ke spesies asing. Sekiranya dijumpai, mereka hanya dibawa melalui pintu khas ke sungai di bawah empangan.