Glider terkawal radio terpantas di dunia mencapai rekod 882 km / j

Penduduk California, Spencer Lisenby baru saja mencatat rekod dunia untuk hover dinamik untuk luncur radio (RC) dengan kecepatan 882 km / jam, dengan hanya menggunakan tenaga angin.

Kembali pada tahun 60-an abad yang lalu, juruterbang luncur RC menyedari bahawa angin mencapai kelajuan tertinggi ketika bergerak di lereng bukit. Dalam kes ini, ia menjadi sumber tenaga yang boleh dipercayai untuk luncur melayang, yang, berkat ini, dapat berada di udara, sebenarnya, selama-lamanya.

Penerbangan melambat ketika glider berada di sebelah kiri bukit, di mana kelajuan udara turun Di sinilah radas jatuh ke zon pergolakan. Akibatnya, glider dapat mempercepat kira-kira kecepatan angin kencang ketika turun, dan melambatkan perjalanan kembali, memperoleh tenaga dan kelajuan pada setiap putaran.

Teknik penerbangan ini "diciptakan" oleh alam semula jadi. Selama ribuan tahun, albatros menggunakan perbezaan kelajuan angin yang dihasilkan oleh gelombang laut untuk menempuh jarak yang sangat jauh, menggunakan tenaga minimum.

Lonjakan dinamik adalah nama yang agak tidak berbahaya, tetapi tepat nama ini yang digunakan oleh juruterbang ekstrem, mempercepat peluncur terkawal ke kelajuan transonik pada jarak yang sangat berbahaya dari Bumi.