McDonald's memulakan ujian terbuka burger berasaskan tumbuhan McPlant

Dilancarkan di McDonald's pada bulan November, burger McPlant baru akan dirasakan untuk pertama kalinya di Denmark dan Sweden, lapor Bloomberg. Satu lagi makanan segera terdiri daripada campuran protein kacang polong dan beras, yang dikembangkan bersama dengan pengeluar pengganti daging terbesar di dunia, syarikat Amerika Beyond Meat.

Pengujian bermula pada bulan Januari dan akan berlangsung hingga 15 Mac dan 12 April, masing-masing, di Sweden dan Denmark. Sekiranya kempen berjaya, McPlant akan berkembang ke pasaran lain.

Potongan dimasak di panggangan yang sama dengan burger daging lembu, jadi ia tidak boleh disebut vegetarian dengan cara apa pun. Walau bagaimanapun, dalam siaran akhbar dari anak syarikat Sweden McDonald's, McPlant disajikan sebagai makanan segera untuk golongan flexitarians - orang yang menyekat penggunaan daging.

McPlant adalah yang terbaru dalam trend syarikat makanan segera pengganti daging, dan McDonald tidak sendirian. Antara mereka yang banyak bereksperimen di kawasan ini adalah pemimpin makanan segera dunia: Burger King, Dunkin 'Donuts, Starbucks, KFC bekerjasama dengan Impossible Foods.