Suruhanjaya Sekuriti AS menyekat perniagaan blockchain aneh peniaga teh ais

Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS (SEC) membatalkan pendaftaran Long Blockchain di bursa itu, dengan itu melarangnya daripada beroperasi di pasaran saham. Saham syarikat itu dilarang melakukan transaksi, dan nasib yang tidak dapat ditunggu menantinya sendiri untuk mengisi semula senarai permulaan blockchain yang gagal. Namun, tidak ada yang mengejutkan dalam hal ini, lebih-lebih lagi, peniaga teh es semalam pada mulanya berisiko untuk mendapatkan hasil yang tepat.

Sejarah Long Blockchain bermula pada tahun 2017 dengan keputusan yang tidak dijangka dari pengurusan Syarikat Long Island Iced Tea (yang sebelumnya terlibat dalam penjualan minuman teh es) untuk menukar nama dan strategi operasi. Prasyarat utama adalah kenaikan kadar bitcoin yang berjaya, harganya melonjak menjadi $ 20, 000 semalam. Rangkaian block dan mitos berkaitan menggembirakan minda peniaga, menjanjikan keuntungan besar dengan pelaburan minimum, sehingga peniaga minuman semalam tidak dapat menahan godaan dan memutuskan untuk berpindah ke bidang perlombongan cryptocurrency.

Harus diingat bahawa kejayaan menanti syarikat pada awalnya - hakikat untuk menamakan semula dan beralih ke segmen blockchain melipatgandakan harga sekuriti. Sayangnya, ketika itu pihak pengurusan melakukan sejumlah kesalahan. Pertama, strategi yang diumumkan jelas bersifat spekulatif, perwakilan Long Blockchain mengatakan bahawa mereka akan mempelajari blockchain untuk memahami bagaimana menjana wang di atasnya. Kedua, tidak ada seorang pun di syarikat yang memiliki teknologi itu sendiri, yang tidak mengejutkan bagi orang-orang dari perniagaan teh. Akhirnya, ketiga, syarikat itu tidak pernah membeli peralatan perlombongan atau mengupah pakar dalam bidang ini, walaupun berjanji akan melakukannya.

Yang pertama bertindak balas adalah pengawal selia NASDAQ - Long Blockchain dituduh melakukan pelanggaran dan diusir dari bursa. Pegawai tersebut kemudian menuntut untuk memberikan penyata kewangan, yang belum disimpan sejak 2018. Akibatnya, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS mengakui bahawa Long Blockchain tidak menjalankan perniagaan blockchain seperti itu, dan oleh itu kehilangan pendaftaran. Nasib baik untuk calon peniaga itu sendiri, mereka tidak berhenti dari aktiviti utama mereka dan kini dapat kembali ke perdagangan teh es dengan selamat. Perjalanan ke dunia blockchain sudah berakhir.