Bagaimana rupa seseorang dalam 100 ribu tahun?

Sekiranya anda gemar sains dan teknologi, maka anda mungkin telah berfikir lebih dari sekali mengenai bagaimana dunia akan berubah secara teknologi dalam masa terdekat. Walau bagaimanapun, tidak mudah untuk melihat ke depan untuk waktu yang sangat lama. Memandangkan kemajuan yang telah dicapai manusia sejak seratus tahun yang lalu, sukar untuk membayangkan apa yang menantinya dalam seratus ribu tahun.

Tetapi satu perkara yang penulis fiksyen ilmiah masih tetap mengabaikan ketika membincangkan masa depan yang jauh. Bagaimana manusia itu sendiri akan berubah pada masa itu, kerana evolusi tidak berhenti. Dalam ingatan saya, hanya HG Wells yang menulis mengenai perkara ini di Time Machinenya. Tetapi di sana manusia memperoleh penampilan yang sangat tidak berat sebelah. Hari ini, seniman dan penyelidik Nikolai Lamm, yang terlibat dalam genetik komputasi, telah menawarkan pandangannya tentang bagaimana rupa seseorang dalam 100, 000 tahun.

Pada dasarnya, kita akan seperti orang moden, tetapi kita akan dibezakan dengan kepala yang besar, mata besar dan lubang hidung yang membesar. Lamm berpendapat bahawa kepala yang lebih besar dapat menampung otak yang lebih besar, hidung akan membantu kita bernafas dengan lebih baik, dan kulit kita akan menjadi lebih berpigmen, yang akan membantu melindungi tubuh dari sinaran ultraviolet. Secara amnya, orang masa depan akan seperti Megamind dari kartun dengan nama yang sama. Mungkin tanpa kulit biru.