Para saintis berjaya menghantar 10.000 bit maklumat dalam 1 saat

Para saintis Switzerland adalah yang pertama di dunia yang menghantar 10.000 bit maklumat dalam satu saat dari titik A ke titik B dengan jarak sekitar 6 milimeter. Harap diperhatikan bahawa adalah teleport, dan bukan untuk menghantar melalui wayar atau radio.

Walaupun pencapaian ini berbeza dengan teleportasi massal, para saintis dari Institut Teknologi Swiss di Zurich telah dapat menunjukkan teknologi yang membuka prospek untuk membina komputer kuantum.

Eksperimen ini melibatkan tiga litar elektronik bersaiz mikron. Dua daripadanya bekerja sebagai pemancar, dan yang ketiga menerima maklumat. Para saintis telah mendinginkan cip hampir sifar mutlak dan menggunakan arus ke litar elektronik.

Dengan suhu rendah dan skala kecil litar elektrik yang digunakan dalam eksperimen, elektron mulai berperilaku sesuai dengan prinsip mekanik kuantum. Ini bermaksud bahawa mereka telah saling berhubungan dalam keadaan kuantum mereka, walaupun secara fizikalnya saling menjauh antara satu sama lain.

Kaedah penghantaran maklumat yang ditunjukkan sangat berbeza dengan bagaimana komputer biasanya menghantar maklumat ketika elektron membawanya melalui wayar atau gelombang radio melalui udara. Dalam kes ini, bit tidak menyebarkan secara fizikal di sepanjang laluan - maklumat hilang dari satu tempat dan muncul di tempat lain.

Pada prinsipnya, ini bukan percubaan pertama pada teleportasi bit menggunakan kaedah mekanik kuantum. Tetapi saintis dari Zurich adalah yang pertama mencapai kebolehpercayaan dan kelajuan penghantaran tersebut. Seperti yang dijelaskan oleh Andreas Wollraf, profesor fizik dan pemimpin penyelidikan, "Teleportasi akan aktif setiap kali kita menekan butang." Membawa teknologi ke tahap sedemikian membuka kemungkinan untuk membina komputer kuantum yang sudah pasti membawa manfaat praktikal.