Pencipta Muda Menerima Anugerah Google untuk Penyembuhan Selsema Baru

Pameran Sains Google (Pameran Sains Google 2013) ditutup semalam, di mana saintis muda menunjukkan penemuan mereka dalam pelbagai bidang sains dan teknologi. Pencipta muda berusia antara 13 hingga 18 tahun.

Pameran Sains Google mengumpulkan lebih dari seribu pameran dari seluruh dunia. Tetapi hanya empat peserta yang berjaya pulang dengan hadiah.

Hadiah utama diberikan kepada Eric Chen yang berusia 17 tahun, yang menggabungkan pemodelan komputer dan penyelidikan biologi untuk mencipta sejenis ubat influenza. Pemenang mendapat biasiswa $ 50, 000 dan lawatan ke Kepulauan Galapagos. Dan sekolah tempat Chen belajar dianugerahkan lawatan ke CERN dan hadiah wang tunai $ 10, 000.

Winnie Kumar dari Australia juga menerima hadiah untuk aplikasi amaran kenderaan kecemasan dan Anne Makosinski dari Kanada untuk lampu suluh yang berfungsi tanpa bateri atau bahagian yang bergerak. Pemenang lain ialah Elif Bilgin dari Istanbul, yang berjaya membuat plastik dari kulit pisang. Semua pemenang disajikan dengan cawan Lego dan hadiah dari National Geographic and Scientific American.