Laser akan membantu menyembuhkan Alzheimer dan Parkinson

Kajian terbaru yang dilakukan oleh saintis dari Universiti Teknologi Chalmers bersama dengan Universiti Politeknik Wroclaw telah menunjukkan bahawa apabila menggunakan laser multipoton, adalah mungkin untuk mengenal pasti pengumpulan protein yang menjadi penyebab penyakit otak.

Walau bagaimanapun, pengenalan protein hanyalah langkah pertama. Untuk menyelesaikan proses rawatan, pengumpulan ini mesti dikeluarkan, yang merupakan proses yang lebih memakan masa. Tetapi para penyelidik percaya bahawa mereka dapat melakukan ini dengan terapi fotoakustik. Selain itu, ada pilihan rawatan lain, jadi kemungkinan berakhirnya penyakit Alzheimer dan Parkinson tidak jauh seperti yang kita sangka.

Para saintis mempunyai harapan yang tinggi untuk kaedah baru untuk mengesan protein yang rosak. Diandaikan bahawa teknik ini dapat digunakan untuk mencegah terjadinya penyakit ini, dan generasi akan datang akan melupakannya selamanya. Dan jika semuanya berjalan lancar, Michael J. Fox malah akan membintangi sekuel Back to the Future.