Saintis Itali percaya bahawa Atlantis terletak di pulau Sardinia

Sardinia dapat menjadi tempat di mana Atlantis berada, yang disebut oleh ahli falsafah Yunani kuno Plato dalam tulisannya. Inilah kesimpulan yang dicapai oleh penulis dan pakar Itali, Sergio Frau setelah melakukan kajian dengan teliti di hujung selatan pulau ini. Pada pendapatnya, ia sangat mirip dengan Pompeii bawah laut.

Menurut Sergio Frau, penyebab kematian peradaban kuno mungkin adalah gelombang raksasa yang melanda Sardinia setelah komet jatuh ke Laut Mediterania. Ini mungkin berlaku sekitar tahun 1175 SM. e.

Fakta bahawa bencana alam berskala besar berlaku di sini dibuktikan oleh banyak penemuan arkeologi - alat logam, seramik, amphorae dan lampu minyak, yang dijumpai lebih dari setengah abad yang lalu di bawah lapisan lumpur. Di samping itu, runtuhan kubu-kubu kuno yang wujud sejak pertengahan Zaman Gangsa masih bertahan hingga kini di Sardinia.

Pakar mengatakan bahawa dokumen kuno mengandungi maklumat mengenai gelombang besar yang meliputi seluruh pulau. Dalam sebuah persidangan di Sardara, pakar geofizik dan gelombang pasang surut Stefano Tinti menyatakan dalam laporannya bahawa sehingga tahun 80-an, para saintis tidak mengetahui bahawa penyebab kematian beberapa bandar di Mediterranean adalah gelombang raksasa 500 meter yang disebabkan oleh kejatuhan komet di perairan pantai.