Para saintis Australia telah mencipta kristal yang dapat diikat dalam simpul

Sekumpulan penyelidik dari Queensland, Australia, yang diketuai oleh Profesor Madya Jack Clegg dan Profesor John McMurtry, telah mengkaji mekanisme struktur yang bertanggungjawab untuk keanjalan kristal pada tahap atom. Ini membolehkan mereka membuat kristal tunggal yang fleksibel yang dapat diikat menjadi simpul jika dikehendaki.

Kristal yang tumbuh lebarnya sepadan dengan garis pancing, dan panjangnya 5 cm. Kristal ini terbentuk hasil gabungan tembaga dan asetilasetonat, serta enam sebatian lain yang berkaitan dengan struktur yang mengandungi tembaga dan logam lain dengan fleksibiliti tinggi.

Eksperimen oleh pasukan Queensland telah menunjukkan bahawa kristal dapat membengkok berkali-kali dan kembali ke keadaan semula tanpa jejak ubah bentuk. Kristal fleksibel mewah dapat mencari aplikasi di banyak industri. Khususnya, terima kasih kepada mereka, bahan hibrid baru untuk penerbangan dan teknologi ruang angkasa mungkin muncul.

Sebagai tambahan, kristal lenturan mengubah sifat optik dan magnetnya, yang dapat menjadi asas bagi teknologi baru yang sebelumnya tidak mungkin dilakukan.