Seorang kanak-kanak yang menarik tangan ke mulutnya mengikuti program genetik khas

Tingkah laku anak-anak memungkinkan untuk lebih memahami "kod sumber" kesedaran manusia - ini adalah kesimpulan yang dicapai oleh pakar neurologi dari Institut Sains Kognitif di Bron (Perancis). Para saintis memberi perhatian khusus kepada fakta bahawa hampir semua bayi meletakkan jari di mulut mereka.

Ternyata, salah satu bahagian otak bertanggungjawab untuk ini. Semasa eksperimen, sekumpulan 26 sukarelawan dewasa setelah bermulanya anestesia dirangsang di kawasan ini. Hasilnya, 9 peserta menarik tangan mereka ke mulut, yang sekali lagi membuktikan sifat naluri reaksi ini.

Pengesahan lain adalah tingkah laku embrio manusia semasa mengandung. Semasa imbasan ultrasound, skrin menunjukkan dengan jelas bagaimana dia menarik tangannya ke mulutnya.

Sejauh ini, saintis belum dapat mengetahui apa yang menyebabkan naluri evolusi ini. Walau bagaimanapun, ketua dan pengarang eksperimen, Angela Sirigu, dan pasukannya sedang giat berusaha menyelesaikan masalah ini. Hasil penyelidikan akan membantu para saintis memahami sifat pelbagai jenis tingkah laku yang terdapat dalam gen kita.