Terapi gen dapat membantu memulihkan pendengaran pada orang pekak

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, pada masa ini terdapat lebih dari 360 juta orang dengan masalah pendengaran di dunia. Alat bantu pendengaran dan implan koklea (prostesis) membantu mereka untuk mendengar orang di sekelilingnya lagi. Tetapi tidak lama lagi orang seperti itu dapat membantu terapi gen.

Harus diingat bahawa kehilangan pendengaran sering berlaku kerana kerosakan pada rambut kecil yang terletak di telinga dalam. Bagi orang yang mempunyai masalah ini, terapi gen sebenarnya dapat membantu. Untuk lebih tepatnya, para saintis mencadangkan untuk merawat pekak dengan menyuntik pesakit dengan ubat khas dengan gen Atoh1, yang, menurut mereka, mendorong pertumbuhan sel-sel rambut di organ Corti.

Ubat-ubatan tersebut telah diuji pada tikus makmal. Hasil penyelidikan sangat mengagumkan - persepsi bunyi tikus yang mengambil bahagian dalam eksperimen meningkat rata-rata 20 dB. Dalam masa terdekat, para penyelidik merancang untuk menguji kaedah mereka pada manusia - 45 sukarelawan telah dipilih untuk ini.