Saintis Jerman mensintesis elemen ke-117 jadual berkala

Para saintis berjaya mensintesis elemen ke-117 jadual berkala untuk kali kedua. Ini dilakukan oleh ahli fizik Jerman, yang kemudian menerbitkan artikel dalam penerbitan ilmiah Physical Review Letters, di mana mereka membincangkan hasil kajian.

Para saintis dari Jerman semasa eksperimen mensintesis atom unsur No. 117, yang secara konvensional disebut ununseptium dan belum termasuk dalam jadual berkala. Untuk melakukan ini, mereka mengebom zarah berkelium-249 dengan ion kalsium-48, akibatnya 4 atom dengan jumlah muatan 117 diperoleh, yang bertahan bahkan kurang dari 0.1 saat. Selepas itu, mereka hancur menjadi unsur lain yang lebih ringan. Ngomong-ngomong, masa ini sudah cukup bagi para saintis untuk memperbaiki elemen baru ununseptium.

Perlu diperhatikan bahawa pada mulanya ahli fizik Jerman akan mensintesis elemen jadual ke-119, tetapi setelah percubaan gagal, mereka memutuskan untuk mencipta semula elemen ke-117.

Ingatlah bahawa ununseptium (ekaastat) ditemui pada tahun 2009 oleh sekumpulan saintis dari Rusia dan Amerika Syarikat dari Institut Penyelidikan Nuklear, yang terletak di kota sains Dubna.

Kini para saintis akan mencapai penambahan rasmi 117 elemen dalam jadual berkala. Benar, ini memerlukan sejumlah analisis dan eksperimen, dan ini akan memakan masa.