Profesion lebah madu yang tidak biasa

Kami tahu segala-galanya mengenai lebah, nampaknya. Mereka menyerbuki sebahagian besar tanaman yang kita makan, dan juga kapas, yang merupakan asas dari fabrik pakaian semula jadi. Namun produk utama pekerja yang tidak kenal lelah ini adalah madu. Setiap tahun, lebah menghasilkan hampir 1.2 juta tan madu.

Biasanya lebah pekerja mati setelah tiga minggu bekerja. Selama ini, dia berjaya terbang sejauh 800 kilometer dan mengunjungi hampir sejuta bunga. Ternyata, prestasi luar biasa jauh dari satu-satunya kelebihan mereka. Lebah boleh mencecah hingga empat dan sangat terlatih.

Selama 15 tahun yang lalu, saintis telah mengembangkan teknik khas, berkat lebah yang telah belajar mengenal pasti lebih dari 60 bau yang berbeza. Oleh itu mereka membantu mengenal pasti penyakit berbahaya pada manusia - barah, tuberkulosis, diabetes, mencari uranium yang diperkaya, metamfetamin kristal dan TNT - komponen utama periuk api anti-personel, dari mana puluhan ribu orang terbunuh dan cedera setiap tahun di seluruh dunia .

Lebah mengesan penyakit berbahaya melalui bau

Ahli biologi dari Perancis dan Croatia telah berjaya menyiapkan lebah sapper selama beberapa tahun sekarang. Faktanya ialah lebih daripada 120, 000 periuk api belum dibersihkan di Balkan. Latihan hanya berlangsung 2 hari, setelah itu lebah selamat kembali ke sarang asli mereka. Lebah terlatih memerlukan masa 10 minit untuk mencari lombong dengan kecekapan 98%. Petunjuk yang serupa untuk anjing adalah 71%, sementara kos latihannya selama 3 bulan adalah $ 9000. Tambahan lagi, lebah tidak akan pernah meletup.