Saintis Sepanyol telah mengembangkan sistem pengenalan haiwan yang unik

Bagaimana cara menelusuri tingkah laku lebah tertentu di kawanan besar, burung di kawanan, atau ikan kod di sekolah raksasa? Adalah wajar bahawa kemampuan manusia tidak mencukupi untuk ini, kerana semua individu yang disebutkan di atas secara praktikal tidak berbeza antara satu sama lain.

Masalah yang nampaknya tidak dapat diselesaikan ini berjaya diselesaikan oleh sekumpulan penyelidik Sepanyol di Institut Penyelidikan Neurobiologi di Madrid yang diketuai oleh Profesor Gonzalo García de Polovieja, yang mengembangkan program komputer yang unik untuk mengenal pasti haiwan dalam kawanan besar.

Untuk eksperimen mereka, saintis menggunakan beberapa spesies haiwan - tikus, zebra, lalat buah dan semut. Sebagai permulaan, mereka memfilmkan sebuah sekolah ikan akuarium, setelah itu beberapa bingkai individu masing-masing diperbesar sehingga masing-masing muncul sebagai satu set titik piksel.

Program komputer ini mempunyai resolusi tinggi, yang membolehkan anda secara serentak mendaftarkan banyak ciri khas, berbeza dengan mata manusia, yang menangkap satu ciri. Sebagai hasil gabungan yang dihasilkan, sejenis kod bar setiap individu dibuat, yang kemudiannya dapat dibezakan dengan jelas dari kawanan besar.

Program ini telah menimbulkan minat yang besar di kalangan para saintis di banyak negara di dunia, tetapi memerlukan semakan yang serius. Kenyataannya adalah bahawa semua eksperimen dilakukan di makmal dengan pencahayaan seragam. Secara semula jadi, di mana intensiti cahaya sentiasa berubah, ia mungkin tidak berfungsi.