Ahli arkeologi Sepanyol telah menemui piring kaca dengan gambar Yesus yang tidak biasa

Ahli arkeologi Sepanyol telah menemui disko kuno (piring kaca) yang menggambarkan Yesus tanpa janggut dan rambut kerinting pendek, dikelilingi oleh dua watak. Menurut saintis, ini adalah rasul Peter dan Paul. Mereka juga tidak mempunyai janggut. Di atas kepala ketiga-tiga, halo jelas kelihatan.

Sebuah disko, berdiameter sekitar 22 cm, ditemukan semasa penggalian di kota kuno Castulo di Andalusia, nampaknya digunakan untuk penyediaan roti Ekaristi semasa liturgi pada era Kristiani awal.

Ketua penggalian, Marcel Castro, percaya bahawa penemuan unik itu berasal dari abad ke-4, kerana disko pada masa kemudian dibuat secara eksklusif dari perak. Cara penulisan sesuai dengan gaya lukisan ikon Bizantium awal pada masa pemerintahan Kaisar Constantine, yang melarang penganiayaan terhadap orang Kristian.

Pemandangan itu berlaku di syurga. Di tengah disko adalah Yesus, yang di satu tangan memegang simbol kebangkitan - salib, dan di sisi lain Injil. Di sebelah kanan dan di sebelah kiri dia adalah para Rasul Petrus dan Paulus dengan gulungan Kitab Suci yang dibingkai dengan ranting sawit, yang melambangkan kemuliaan dan keabadian.

Walaupun disko berpecah menjadi beberapa serpihan, ia tetap terpelihara dengan baik. Ahli arkeologi berjaya mendapatkan semula 81% penemuan yang tidak ternilai harganya.