Teleportasi kuantum menempuh jarak yang lebih jauh

Rekod baru baru-baru ini dibuat untuk teleportasi zarah kuantum. Sekumpulan penyelidik dari Universiti Geneva telah melakukan eksperimen unik untuk menghantar keadaan kuantum zarah cahaya (foton) pada jarak 25 km melalui kabel gentian optik. Sebagai perbandingan: hanya 5 tahun yang lalu ia terhad kepada beberapa meter.

Sudah tentu, terlalu awal untuk membuat analogi dengan siri TV Star Trek yang terkenal. Di sana, seperti yang anda ketahui, objek yang sangat besar, termasuk orang, diangkut dengan kaedah teleportasi di atas kapal angkasa.

Teleportasi Trek Bintang

Eksperimen ini didasarkan pada fenomena keterikatan kuantum, ketika beberapa zarah unsur saling berhubungan bahkan pada jarak yang cukup jauh (dalam hal ini, 25 km) antara satu sama lain.

Tiga foton terlibat dalam eksperimen tersebut. Dua adalah foton yang disebut "terjerat", dan satu daripadanya diletakkan di dalam kristal. Foton ketiga mendapat peranan sebagai bola biliar, dengan bantuan saintis yang "memukul" foton percuma.

Perlanggaran kedua foton ternyata membawa maut, tetapi maklumat mengenai foton - "bola biliar" disimpan dan dipindahkan ke kristal.

Hari ini, para saintis sedang mempertimbangkan kemungkinan menggunakan teleportasi kuantum dalam pengembangan generasi baru komputer dan peralatan komunikasi dengan tahap keselamatan yang jauh lebih tinggi.