Para saintis melihat zaman ais dengan peta radar 3D

Sebagai sebahagian daripada projek NASA yang disebut Icebridge, peta 3D Greenland telah dikembangkan, yang dapat melihat sekilas masa lalu sejak zaman ais.

Untuk membuat peta, saintis menggunakan data dari radar yang dipasang di kapal terbang. Kawasan besar yang ditutup dengan ais diperiksa, yang memungkinkan untuk menentukan berapa tinggi permukaan air di lautan dunia yang akan meningkat, jika es mencair - lebih dari 6 meter.

Peta ini juga akan dapat menelusuri sejarah pembentukan penutup ais dan evolusinya. Bukan rahsia lagi bahawa selama 20 tahun terakhir, disebabkan kenaikan suhu rata-rata di Bumi, glasier Greenland cepat mencair. Mempelajari struktur ais akan membantu penyelidik membuat ramalan dalam masa terdekat.

Radar ais khas - CReSIS memungkinkan untuk menembus ke dalam glasier dan melakukan analisis lapisan demi lapisan, seperti dalam kajian inti ais. Sebagai tambahan kepada penyelidikan mengenai suhu salji dan ais, pelbagai kekotoran di salji sedang dikaji - debu dan deposit gunung berapi yang terkumpul di sana selama beratus-ratus ribu tahun. Para saintis sangat tertarik dengan ais zaman Eem, yang muncul sekitar 115-130 ribu tahun yang lalu.