Dengan menggunakan pencetak 3D, anda boleh membuat prostesis dari tisu pesakit

Saintis Switzerland telah belajar bagaimana membuat prostesis menggunakan tisu pesakit itu sendiri. Ini memungkinkan untuk memastikan tahap kelangsungan prostesis yang tinggi yang dapat ditanam, sekaligus mengurangkan jumlah campur tangan pembedahan.

Untuk membuat prostesis yang unik, diperlukan pencetak 3D khas, serta tisu tulang rawan pesakit, yang, setelah membiak pada tahap sel, dicampurkan dengan biopolimer dan kemudian prostesis dicetak menggunakan model yang dibuat sebelumnya. Tulang rawan dituai menggunakan biopsi dari lutut atau jari. Beberapa waktu selepas implantasi, biopolimer terurai tanpa membahayakan tubuh pesakit, dan tulang rawan tetap berada di prostesis. Para saintis telah membuat hidung palsu untuk menunjukkan teknologi baru.

Diharapkan dengan bantuan teknologi percetakan 3D baru, pakar bedah dapat melakukan prostetik pada hidung, telinga, dan juga memulihkan tulang rawan artikular. Tetapi bila ia akan tersedia untuk pesakit masih belum diketahui. Kini para pakar secara aktif mengujinya pada tikus makmal.

Perhatikan bahawa teknologi percetakan 3D sudah digunakan dalam perubatan. Sebagai contoh, setahun yang lalu di Belanda, operasi unik berjaya dilakukan untuk memindahkan pesakit berusia 22 tahun dengan bahagian atas tengkorak, yang dibuat pada pencetak 3D. Sebelumnya, dengan bantuannya, pakar bedah dari Inggeris mengembalikan wajah Steven Power.