Saintis China mencipta aloi logam yang digerakkan sendiri

Tidak dinafikan bahawa penemuan ini memerlukan perhatian yang tinggi. Kami berbicara mengenai penyelidikan oleh saintis dari Universiti Xinhua - Jing Liu Lei Sheng dan Jie Zhang, yang menghasilkan penciptaan aloi galium, indium dan timah yang unik, yang memiliki kemampuan untuk bergerak ke arah tertentu dan mengubah bentuknya.

Perlu diingat bahawa gallium menjadi cair pada suhu +29 ° C, dan indium pada +156. Aloi juga kekal cair pada suhu bilik, di samping itu, memperoleh tegangan permukaan yang tinggi - sekitar 500 mN / m. Apabila diletakkan di permukaan rata, aloi mengambil bentuk sfera yang sempurna dan mengekalkannya.

Sekiranya aloi diletakkan dalam larutan masin dan serutan aluminium kecil ditambahkan di sana, reaksi bermula dengan pembebasan hidrogen dan titisan logam mula bergerak. Maksudnya, aloi menjadi seperti mesin, dan cip aluminium berfungsi sebagai bahan bakarnya. Pada masa yang sama, penurunan dapat mengatasi kenaikan kecil dan membuat pergerakan zigzag.

Rahsia kesan ini terletak pada ketidakseimbangan daya yang bertindak di bahagian depan dan belakang titisan, yang menyebabkan pergerakan. Penemuan saintis China mencipta prasyarat untuk mencipta teknologi unik untuk mengawal pergerakan logam cair, serta robot generasi baru yang serupa dengan cyborg T-1000 dari Terminator 2.