Para saintis Siberia telah mencipta bahan hibrid bercahaya sendiri

Kali ini, bahan dibuat berdasarkan nanodiamond dan nanotube karbon. "Kerangka" bahan baru adalah bingkai menegak nanotube tegar yang ditutup dengan filem nanodiamond.

Keistimewaan nanomaterial yang tidak biasa ini adalah keupayaan untuk memancarkan cahaya biru di bawah pengaruh medan elektrik, yang membuka prospek untuk menggunakannya untuk membuat jenis sumber cahaya miniatur baru.

Foto nanotube yang disusun secara menegak (A) dan bahan hibrid nanotube dan nanodiamonds (B)

Dalam proses pengembangan nanomaterial baru, sekumpulan saintis dari Institut Biofizik (Krasnoyarsk) yang diketuai oleh Vladimir Bondar dihadapkan dengan tugas meletakkan nanodiamond di hujung nanotube karbon, yang ternyata sangat sukar. Para penyelidik berjaya menangani tugas dengan membuat bahan komposit yang unik.

Menurut rakannya, Yulia Fedoseeva, yang mewakili Institut Kimia Anorganik dari Novosibirsk, masa depan adalah milik nanomaterial hibrid dengan sifat unik. Jadi, sebagai contoh, nanodiamond bersinar di bawah pengaruh medan elektrik, dan nanotube mengaktifkan medan ini, sehingga meningkatkan intensiti cahaya.

Pengetahuan saintis Siberia dapat digunakan untuk membuat paparan generasi baru atau dalam diagnostik perubatan.