Pengganti hadron yang sesuai telah dijumpai

Pelanggar hadron, dengan ukuran, kos, kuasa dan keupayaannya yang besar, para saintis Rusia dari Institut Fizik Laser (Novosibirsk) telah menemui pengganti yang layak dan lebih murah. Daripada pemasangan multi-kilometer yang kompleks, mereka mencadangkan penggunaan sistem laser khas yang dikembangkan oleh mereka, dengan zarah asas dapat dipercepat.

Salah satu penciptanya, Vladimir Trunov, bercakap mengenai kelebihan sistem ini. Menurutnya, kriteria utama untuk pecutan zarah adalah tenaga yang diterima oleh elektron per unit panjang. Eksperimen telah menunjukkan bahawa dalam parameter ini laser ternyata 100 kali lebih efisien daripada pesaingnya yang terkenal. Jadi, untuk mencapai 100 megaelektron-volt dalam pemecut, elektron perlu "berjalan" seratus meter, dan dengan bantuan laser - hanya 10 cm.

Vladimir Trunov

Para saintis dari Novosibirsk telah mencipta apa yang disebut laser femtosecond yang mampu menghasilkan denyutan ultrashort dengan jangka masa 10 15 saat. Ini juga memungkinkan untuk mengatur tenaga zarah, yang tidak dapat diakses oleh pemecut yang beroperasi berdasarkan prinsip interaksi partikel dengan medan magnet dan elektrik.

V. Trunov dan rakan-rakannya yakin akan prospek besar penemuan mereka, terutamanya dalam bidang perubatan. Dengan bantuan laser femtosecond, ahli onkologi akan dapat melawan pelbagai jenis tumor barah dengan berkesan.