Transistor molekul baru menggerakkan elektron tunggal

Usaha bersama saintis dari pelbagai negara telah mencipta transistor molekul yang dapat mengawal aliran elektron tunggal. Transistor unik dibuat pada substrat indium arsenide dan terdiri daripada molekul phthalocyanine yang dikelilingi oleh 12 atom indium. Atom-atom indium heksagon berfungsi sebagai gerbang transistor ini.

Penciptaan lebih banyak transistor miniatur dengan perkembangan sains asas hari ini adalah mustahil walaupun secara teori. Para saintis sedang mengembangkan kaedah untuk menukar keadaan transistor ini dengan pasti, kerana perubahannya bergantung pada lokasi setiap elektron. Berbeza dengan skema klasik untuk pembuatan transistor dengan memahat substrat dari atas ke bawah, kunci elektronik molekul dibina dari bawah ke atas, yang memerlukan pengembangan sistem kawalan yang kompleks sepanjang proses tersebut.

Para saintis belum menjelaskan mekanisme pergantungan aliran elektron melalui transistor pada orientasi molekul pusat. Penggunaan struktur molekul seperti itu memungkinkan untuk mengurangkan ukuran dan penggunaan tenaga sistem elektronik dengan susunan besarnya, yang bermaksud bahawa penyelesaian masalah yang tersisa adalah masalah masa.