Para saintis Tomsk sedang berusaha untuk membuat papan "cahaya" untuk komputer

Para saintis dari Sistem Kawalan dan Radioelektronik Universiti Tomsk State (TUSUR) hampir membuat teknologi unik yang akan memungkinkan di masa depan untuk membuat komputer di mana isyarat elektrik akan digantikan oleh denyut cahaya.

Berkat penemuan ini, kelas komputer baru akan dilahirkan - komputer optik. Salah satu masalah utama yang dihadapi para saintis ialah menguruskan sinar cahaya dalam kristal. Kaedah telah dijumpai untuk menulis maklumat ke dalam kristal litium niobate dengan menggunakan laser.

Untuk melakukan ini, para penyelidik harus menggabungkan photorefractive (pembiasan balok di dalam kristal pada sudut yang diinginkan dalam keadaan tertentu) dan kesan proelektrik (pembentukan medan elektrik dalam kristal).

Hasil kerja keras adalah penciptaan kristal dengan struktur fotonik ringan. Ini adalah rangkaian trek pandu gelombang, diameternya tidak melebihi beberapa mikron. Isyarat cahaya dihantar melalui mereka. Kristal ini sebanding dengan sifat dengan papan litar bercetak yang digunakan dalam peranti elektronik moden.