Magnet monatom untuk membuat peranti penyimpanan data generasi akan datang

Jurutera IBM mencipta magnet terkecil di dunia bukan kerana minat kreatif, tetapi untuk tujuan praktikal. Mereka cuba mengetahui jumlah isipadu fizikal minimum yang dapat dimasukkan ke dalam sel memori tunggal - sedikit pun. Dan setelah permainan panjang dengan mikroskop terowong, kita sampai ke tahap satu atom.

Secara umum, memori dalam alat elektronik disusun sebagai rantai "titik" yang dapat menyimpan muatan magnet kekal. Sel magnet ditafsirkan sebagai "1", kosong adalah "0", dan urutannya ditambahkan pada kod binari yang mudah dipercayai. Ini adalah cara pemacu pita magnetik lama, HDD yang ada dan memori generasi seterusnya berfungsi.

Christopher Lutz, ketua pasukan penyelidik di IBM, berkata: "Kami ingin memahami apa yang berlaku jika kita meminimumkan sel memori ke tahap asas satu atom."

Christopher Lutz dan mikroskop terowong

Subjek ujian adalah zarah holmium unsur nadir bumi, yang dipisahkan menjadi atom dalam keadaan hampa. Setelah membuat magnet secara berasingan, para saintis gembira - zarah-zarah yang terletak pada jarak hanya 1 nanometer satu sama lain mengekalkan cas yang berbeza!

Ini bermaksud bahawa dengan peralatan yang betul, kod sewenang-wenangnya dapat ditulis dan dibaca. Ini dia, konsep sel memori generasi baru berdasarkan magnet monoatom. Kapasiti sekurang-kurangnya 1000 kali dari reka bentuk terkini yang terbaik.

Untuk menggambarkan pertumbuhan kepadatan memori dengan tiga urutan magnitud sekaligus sambil mengekalkan dimensi pemacu, anda boleh melakukan perkara berikut: sebagai contoh, keseluruhan perpustakaan iTunes, kira-kira 35 juta lagu, akan sesuai dengan "pemacu kilat atom" saiz kad kredit.

Sekarang masalahnya "kecil" - untuk mengembangkan teknologi untuk interaksi dengan atom individu dalam format alat massa yang murah. Sejenis pemacu cakera jenis baru, tidak lebih dari $ 9, 99.