IPhone yang berfungsi mencetuskan semut 'korsel kematian'

Pengguna YouTube menunjukkan minat yang besar terhadap video yang baru diterbitkan yang menunjukkan reaksi koloni semut terhadap telefon pintar yang berfungsi. Pada mulanya, ketika dia "diam", semut bersikap tenang, tidak memperhatikannya. Segala-galanya berubah sebaik sahaja loceng berbunyi.

Serangga segera membentuk apa yang disebut semut "korsel kematian", yang agak mengingatkan pada tarian bulat manusia. Pergerakan semut didasarkan pada isyarat kimia yang disebarkan oleh feromon - bahan khas yang dirembeskan oleh serangga untuk bertukar maklumat antara individu.

Oleh itu, dengan menggunakan feromon, semut membantu rakan mereka mencari jalan ke sumber makanan atau membunyikan penggera. Namun, fenomena "korsel kematian" bagi para saintis masih menjadi misteri, kerana terdapat kes-kes ketika serangga yang terlibat di dalamnya tidak dapat mencari jalan keluar dan mati akibat keletihan.

Menurut para saintis, dalam hal telefon pintar, mereka dipengaruhi oleh getarannya, yang memicu pelepasan feromon. Terdapat juga versi bahawa tingkah laku semut dipengaruhi oleh radiasi elektromagnetik. Namun, dalam keadaan apa pun, tingkah laku ini hampir tidak dapat disebut normal.