Protein patch untuk memulihkan serangan jantung

Sayangnya, serangan jantung, dan lebih-lebih lagi serangan jantung, tidak disedari. Selepas mereka, bekas luka sering terpampang di jantung, yang mempengaruhi kehidupannya. Para saintis di seluruh dunia secara aktif mengusahakan masalah ini, menggunakan pencapaian teknologi moden.

Pasukan saintis dari Universiti Stanford dan California yang diketuai oleh Profesor Pilar Ruiz-Lozano telah mengembangkan patch protein yang mendorong pertumbuhan semula tisu jantung.

Setelah mengkaji secara terperinci lapisan luar jantung ikan - perikardium, para saintis sampai pada kesimpulan bahawa dialah yang bertanggungjawab untuk pemulihan otot jantung. Sel-sel perikardial - kardiomiosit - telah menarik perhatian khusus kerana kemampuan mereka untuk membelah, yang difasilitasi oleh beberapa protein. Sebagai hasil spektroskopi massa, lebih daripada 300 "calon" untuk peranan ini dikenal pasti. "Pemenang" adalah protein-follistatin FSTL1.

Atas dasar itu, patch kolagen terapeutik dikembangkan. Tampalan mempunyai keanjalan yang sama dengan tisu jantung. Kesannya diuji pada jantung babi (tambalan dipasang secara pembedahan), yang mengalami serangan tersebut.

Para saintis mencatat permulaan proses regenerasi tisu, akibatnya kawasan yang terjejas pulih sebanyak 40%. Ujian klinikal manusia dijangka bermula pada tahun 2017.