5 perkara yang perlu anda ketahui mengenai perkara gelap

Jadi, kita tahu bahawa ia wujud dan membentuk sekitar 1/4 Alam Semesta. Tanpa itu, galaksi akan runtuh, dan bintang-bintang akan terbang. Bahan gelap beberapa kali lebih padat daripada bahan biasa. Tetapi saintis tidak dapat melihatnya atau bahkan memahami apa itu.

1. Kembali pada tahun 1930-an, para astronom menyedari bahawa jika anda menambahkan semua benda gugus galaksi yang kelihatan, maka graviti totalnya tidak akan cukup untuk menyatukannya. Jadi ada sesuatu yang lain di sana, dan ada banyak perkara itu - para saintis menyimpulkan. Pada mulanya, istilah "massa tersembunyi" digunakan untuk menunjukkan komponen yang tidak diketahui, tetapi sekarang lebih sering disebut "benda gelap".

2. The Large Hadron Collider, pemecut zarah paling kuat di dunia, telah menggandakan kekuatannya pada musim panas ini untuk mengungkapkan kewujudan jirim hitam. Para saintis dari seluruh dunia sedang menunggu hasil penyelidikan baru.

3. Collider bukan satu-satunya cara untuk belajar mengenai bahan gelap. Banyak eksperimen lain sedang dijalankan untuk mengkaji kesan sampingannya. Sebahagian daripada mereka cuba menyiasat bahan gelap dengan menganalisis tingkah laku zarah biasa. Yang lain bertujuan untuk meneroka ruang gelap ruang.

4. Anda dapat memahami sifat bahan gelap dengan memerhatikan bagaimana graviti membengkokkan cahaya yang melaluinya, seperti sebuah prisma kosmik. Pasukan saintis dari Balai Cerap Astronomi Nasional Jepun melakukan perkara itu. Hasil kerja mereka akan menjadi "peta bahan gelap" pertama di dunia, yang mereka rancangkan untuk diselesaikan pada tahun 2019. Ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana bahan gelap diedarkan, yang mungkin memberi petunjuk untuk memahami jisim dan ketumpatannya.

5. Walaupun saintis berjaya mengenal pasti bahan gelap, mereka masih jauh dari menjawab persoalan bagaimana alam semesta berfungsi. Faktanya ialah bahawa jisim jirim gelap dan normal hanya 74% dari Alam Semesta. Katakanlah "hello" kepada tenaga gelap - kekuatan aneh dan misteri sehingga saintis harus otak mereka lama setelah bahan gelap ditemui.