Pemecut plasma - pengetahuan ahli fizik Rusia

The Large Hadron Collider di Switzerland mengganggu pikiran bukan hanya dengan kemampuannya yang sangat besar, tetapi juga dengan ukurannya. Agar zarah-zarah "mencapai keadaan yang diinginkan", mereka mesti "didorong" dengan betul di sepanjang cincin 27 kilometer utama. Teknologi, yang dikembangkan oleh ahli fizik dari Novosibirsk, akan memungkinkan meminimumkan parameter terakhir, yang mana plasma akan digunakan sebagai faktor percepatan.

Menurut Konstantin Lotov, wakil Institut Penyelidikan Nuklear, hanya beberapa sentimeter dalam medium plasma cukup untuk zarah-zarah untuk "mengambil" beberapa gigaelectronvolts.

Kini para saintis Rusia, bersama-sama dengan rakan-rakan dari CERN, sedang berusaha menyelesaikan masalah gelombang plasma dengan menggunakan proton, setelah itu, setelah menangkap zarah-zarah tersebut, mesti mempercepatnya dengan kecepatan 10 kali lebih tinggi daripada kemampuan pemecut konvensional.

Sekiranya berjaya, pemecut yang dibuat menggunakan teknologi baru akan menjadi jauh lebih kompak, lebih murah, dan lebih efisien daripada yang sedang beroperasi, yang pasti akan memperluas kemungkinan sains.