Ahli fizik Rusia telah belajar bagaimana membuat ukiran nano ultra-tepat pada kaca

Laser berbeza dengan ukiran kaca mekanikal konvensional, pertama sekali, dalam kaedah, ketepatan, dimensi dan tujuannya. Cukuplah mengatakan bahawa parameternya diukur dalam nanometer, yang sepadan dengan kira-kira seperseribu ketebalan rambut manusia.

Teknologi laser unik yang dikembangkan oleh saintis Rusia yang mewakili institusi fizik terkemuka di negara ini akan membantu pada masa akan datang dalam membuat litar ultra-tepat.

Peranan utama dalam proses ini diberikan kepada laser femtosecond. Untuk memusatkan sinarnya pada titik yang diinginkan, ia melewati mikrosfera kaca dan perangkap optik khas. Pada mulanya, busa dan lebam kaca lebur terbentuk. Tahap kedua adalah rawatan dengan larutan alkali, akibatnya tuberkel "dihanyutkan" dan di tempatnya corong sedalam 20 nanometer terbentuk.

Hasil daripada eksperimen tersebut, para saintis berjaya membuat tulisan di kaca berukuran 100 x 20 nm (lebar, kedalaman) - ICP, terjemahan ke dalam bahasa Inggeris dari singkatan salah satu peserta terkemuka dalam projek ini - Institut Rusia Fizik Kimia.

Teknologi ini akan mendapat aplikasinya dalam bidang mikrofluidik atau mikrofluidik. Bidang kegiatannya adalah kajian aliran mikro cecair. Khususnya, saluran yang dibuat menggunakan ukiran nano laser boleh diisi dengan cecair khas yang menghubungkan unsur-unsur ke dalam litar tunggal.