Ahli fizik Rusia telah membangunkan penjana sinaran segerak untuk CERN

Ahli fizik nuklear Rusia dari Novosibirsk sekali lagi membezakan diri. Wiggler yang mereka buat, atau, dalam bahasa yang lebih difahami, penjana sinaran segerak, saintis Jerman berminat. Pesanan untuk peranti itu, bernilai 1 juta euro, datang dari CERN dan Institut Teknologi Karlsruhe.

Dengan bantuan wiggler dalam kombinasi dengan pemecut, saintis akan dapat "ram" sinar zarah, yang akan meningkatkan kecekapan eksperimen mereka dengan ketara. Juga, dengan membuat sinar-X yang kuat, penjana akan melipatgandakan kemampuan mikroskop khas, yang akan dihargai oleh ahli kimia, ahli biologi, saintis bahan dan ahli fizik nuklear.

Ahli fizik Siberia berhampiran penjana sinaran segerak

Penduduk Novosibirsk menggunakan pengetahuan mereka dalam penjana - sistem penyejukan tanpa helium pada peti sejuk khas, yang memastikan operasi unit jangka panjang tanpa pembaikan yang rumit.

Rakan sekerja dari Jerman, setelah menguji pemasangan Rusia, menyatakan kebolehpercayaan dan kecekapan yang tinggi. Mikroskop sinar-X yang dilengkapi wiggler dijangka beroperasi pada separuh kedua tahun ini.