Teknologi Rusia baru akan membantu mengesan barah pada peringkat awal

Bahkan orang yang tidak mahir dalam selok-belok onkologi tahu bahawa semakin cepat tumor ganas dikesan, semakin mudah mengatasinya. Walau bagaimanapun, dalam gudang perubatan moden tidak banyak alat untuk ini: sinar-X lama, ultrasound dan tomografi yang tidak begitu baru.

Di samping itu, mereka dan beberapa teknik lain mempunyai banyak kelemahan yang berkaitan dengan keselamatan pesakit. Oleh itu, sebagai contoh, dengan melanoma, dilarang melakukan biopsi - memotong sekeping kulit untuk dianalisis, yang boleh memprovokasi metastasis.

Teknologi baru dengan kaedah tersendiri untuk pengesanan awal tumor malignan berdasarkan analisis tisu hiperspectral dapat menjadi penyelamat bagi ahli onkologi. Kaedah ini dikembangkan di Samara oleh pakar dari universiti nasional tempatan.

Onkopatologi dikesan menggunakan kamera video hyperspectral yang benar-benar selamat untuk pesakit. Kamera hiperspektral berbeza dari kamera "warna" biasa, yang mengenali warna merah, biru dan hijau, dalam "palet" yang jauh lebih kaya, yang terdiri dari ribuan warna dan warna, dan memungkinkan melihat tubuh dalam banyak jarak spektrum sekaligus.

Dengan bantuan analisis hiperspectral, anda boleh mengimbas kawasan titik badan yang besar dan individu. Bahkan perubahan malignan sedikit pun dalam sel yang berbeza secara spektrum dari sel yang sihat tidak akan terlepas dari "pandangan" kamera yang berhati-hati.

Berdasarkan prototaip yang sudah dibuat, dalam 2-3 tahun, saintis Samara berhasrat untuk membuat sampel bersiri yang tidak mahal yang akan "berpatutan" walaupun untuk poliklinik daerah kecil.