Saintis Yale Menemui Kristal Waktu Yang Unik Dalam Mainan Kanak-kanak Biasa

Profesor Frank Wilcheck pada tahun 2012 menggambarkan model bentuk materi baru, yang disebutnya sebagai "kristal masa." Karya teori pemenang Nobel dalam bidang fizik mendapat pengesahan praktikal pada tahun 2016, ketika kristal seperti itu diperoleh di makmal di Berkeley. Dan baru-baru ini, para saintis dari Universiti Yale membuat penemuan - terdapat banyak perkara di dunia ini, malah terdapat di dalam kit kanak-kanak untuk menanam kristal.

Kristal masa mendapat namanya kerana fakta bahawa kisi kristalnya tetap stabil bukan hanya di ruang angkasa, tetapi juga pada waktunya. Dalam kes biasa, semasa pembentukan kristal, atom-atom yang dipanaskan suatu bahan memindahkan tenaga antara satu sama lain sehingga sistem mencapai keseimbangan terma. Struktur yang stabil dan tidak bergerak dibentuk yang tidak berubah dari masa ke masa. Dan kristal masa, sebaliknya, "bergerak" dan sangat aktif, tetapi tidak runtuh.

Pergerakan atom berlaku dengan selang tetap tertentu, yang menyerupai bagaimana lapisan atom di dalam kisi berada pada jarak tetap antara satu sama lain. Walaupun atom dapat bergerak dengan amplitud yang besar, getaran ini tidak pernah menyebabkan kehancuran kisi, ia kembali ke keadaan asalnya. Dan ini sama sekali tidak bergantung pada daya yang dikenakan pada kristal, dan itu sendiri tidak menghasilkan tenaga semasa pergerakan dalaman. Jenis perkara yang sangat unik.

Pasukan penyelidik memulakan pencarian mereka dengan kristal monoammonium fosfat, yang tumbuh begitu cepat sehingga dapat digunakan dalam kit pendidikan anak-anak. Dan dengan segera, menggunakan resonans magnetik nuklear, mereka tidak menemukan kristal masa itu sendiri, tetapi tanda-tanda keberadaannya, yang disebut "gema kuantum". Ini secara radikal mengubah masalah ini - di makmal Berkeley, keadaan yang sangat spesifik diciptakan untuk mendapatkan kristal, tetapi bagaimana jika mereka dapat muncul secara semula jadi? Setakat ini, tidak ada yang membuat kesimpulan, para saintis masih mempunyai banyak kerja yang harus dilakukan.