Seni kuno kirigami mengilhami para saintis untuk membuat bahan baru

Baris bahan origami baru berkembang dengan pesat. Kali ini, perhatian para penyelidik di Harvard School of Engineering, John Paulson, tertarik dengan pelbagai origami - kirigami, di mana penekanan utamanya bukan pada lipatan, tetapi pada potongan, akibatnya struktur dan fungsi bahan berubah.

Dalam sebuah artikel yang diterbitkan dalam jurnal Physical Review Letters, para penyelidik menunjukkan bagaimana lembaran berlubang tipis berubah menjadi struktur 3D ketika bahan diregangkan dengan potongan khas.

Para saintis mendapati bahawa semakin banyak bahan diregangkan, semakin lama ubah bentuk sementara akan berubah. Mereka juga menyatakan bahawa pola yang muncul, akibat pengaruh mekanik, dapat disesuaikan dengan mengubah orientasi sayatan.

"Kajian ini menunjukkan kemungkinan menggunakan teknologi kirigami untuk menghasilkan struktur yang dapat diubah dari kepingan yang sama rata. Satu-satunya syarat adalah bahawa perforasi mesti digunakan pada helaian terlebih dahulu, ”jelas salah seorang peserta projek, Katya Bertholdi.