Liver-on-a-Chip akan mengakhiri ujian dadah pada haiwan percubaan

Cip mikro seukuran kad kredit, berkat usaha para saintis, memperoleh fungsi hati manusia. Pada masa akan datang, alat elektronik akan menggantikan haiwan eksperimen dalam ujian dadah.

Cip ini menggabungkan sel hati manusia yang diambil dari pesakit semasa prosedur perubatan atau dari pemindahan hati. Dengan menggunakan cip tersebut, para penyelidik dapat mengetahui bagaimana hati bertindak balas terhadap pelbagai ubat atau mengkaji bagaimana saluran empedu berfungsi.

Menurut Dr. Lawrence Vernetti dari University of Pittsburgh, dari masa ke masa, analog cip dari semua organ manusia akan dibuat, dari mana mungkin untuk membuat manusia-ke-a-cip. Liver-on-a-chip adalah satu lagi langkah ke arah ini.

Para saintis di seluruh dunia sedang mengembangkan cip yang meniru organ manusia. Oleh itu, Mark Donowitz dari Johns Hopkins University (Baltimore) sedang berusaha untuk membuat cip usus dengan sel stem. Dan sekumpulan saintis dari Institut Wyss di Universiti Harvard sedang mengembangkan cip sumsum tulang untuk mengkaji kesan radiasi.