Para saintis telah belajar mengekstrak air dari udara gurun kering menggunakan tenaga suria

Pertubuhan Kesihatan Sedunia percaya bahawa jika hari ini sudah 2 milyar orang tidak memiliki akses ke air minum bersih, maka dalam waktu terdekat jumlah mereka akan bertambah menjadi 3 miliar. Sungai tercemar, tasik cetek, tetapi pada masa yang sama, peri kisah tersebar di udara sekitarnya.kaya - 13 trilion liter air. Dan di University of Berkeley mereka mengetahui cara mendapatkannya tanpa menghabiskan sumber lain.

Konsep baru untuk pengekstrakan air dari udara berdasarkan teknologi polimer organometallic (MOP). Ini adalah struktur berpori multidimensi yang terdiri daripada ion logam dan molekul bahan organik, yang berjaya berfungsi sebagai penapis gas dan cecair. Proses ini dilakukan kerana tindak balas kimia, berjalan perlahan dan tidak memerlukan kapasiti tambahan.

Polimer organometallik

Para saintis dari Berkeley mengumpulkan MOS berasaskan zirkonium untuk menangkap molekul air dan mengujinya pada tahun 2014. Kemudian pengumpul suria dan ruang pemeluwapan ditambahkan ke dalamnya. Molekul MOS yang dikumpulkan H 2 O dipanaskan oleh tenaga terkumpul matahari, menguap, menetap di dinding peti sejuk dan mengembun, membentuk titisan air. Kecekapan pemasangan rendah, tetapi tidak ada keperluan untuk "kualiti" bahan baku udara.

Prototaip, yang ditinggalkan di padang pasir selama 12 jam, dengan kelembapan udara rata-rata kurang dari 20%, berjaya mengumpulkan 2.8 liter air per 1 kg berat MOP selama ini. Pilihan pemasangan semasa adalah terhad, mereka tidak dapat menampung lebih dari 1/5 berat badan mereka di dalam air, dan harga zirkonium sangat tinggi untuk penggunaan besar-besaran. Walau bagaimanapun, ujian makmal memberangsangkan - analog aluminium MOS akan segera muncul, 40 kali lebih cekap dan 100 kali lebih murah.

Pemasangan seperti itu tidak akan dapat menyelesaikan masalah kekurangan air untuk manusia, tetapi tidak dapat menyelamatkan pelancong yang dahaga atau mengurangkan kos ladang. Para saintis gembira kerana mereka dapat menerjemahkan teori tersebut menjadi penyelesaian praktikal, tetapi mereka enggan membicarakan pengkomersialan anak mereka. Teknologi ini berpotensi besar untuk skalabilitas dan penggunaannya dalam bidang yang berlainan - saya tidak mahu digadaikan oleh seseorang yang tamak dan tidak tahu malu.