Kertas hidrogel Swiss dengan serta-merta menghasilkan 110 volt elektrik

Di Universiti Swiss Fribourg, para penyelidik dapat menghasilkan semula proses menghasilkan arus elektrik kerana ia berlaku di dalam badan makhluk hidup - belut elektrik. Walaupun petunjuknya serupa, tetapi jauh lebih penting bahawa teknologi ini sangat mudah dan murah untuk dihasilkan semula. Pada masa akan datang, ia akan menjadi asas bagi penjana yang disatukan ke dalam tubuh manusia.

Belut elektrik menghasilkan arus perintah dari otak, yang menghantar dorongan saraf ke sistem membran. Ia membahagikan antara satu sama lain sel elektrokit, yang mana terdapat sangat banyak di dalam badan belut. Sebahagian daripadanya selalu bermuatan positif, yang kedua secara negatif, jadi ketika membran terbuka, terdapat pergerakan ion dengan voltan hingga 150 milivol per sel. Secara keseluruhannya dapat memberikan hingga 600 V, bergantung pada ukuran individu.

Cas positif dan negatif dalam elektrosit dihasilkan kerana tindak balas kimia, yang mudah diulang dalam hidrogel. Dengan menggunakan percetakan 3D, dua helai yang sedikit lebih besar daripada ukuran A4 dibuat, di mana 2500 tetes hidrogel berlainan jenis saling berdekatan. Semasa kepingan diselaraskan, kontak berlaku, yang memicu aliran ion dan memberikan arus elektrik dengan voltan 110 V.

Pengoptimuman teknologi yang lebih jauh menyebabkan lipatan lembaran sesuai dengan prinsip origami, yang memungkinkan seluruh bidang dengan titisan gel dikompresi dengan ukuran satu titik di ruang angkasa. Dan dengan itu meningkatkan kecekapan pengeluaran tenaga dengan ketara - geometri sel belut hidup mempunyai penampilan yang serupa. Kini para saintis berusaha untuk belajar mencetak reka bentuk yang lebih nipis dengan hidrogel. Ini akan membolehkan lebih banyak sel diletakkan di kawasan yang sama dan meningkatkan kecekapan penjanaan kuasa.

Dengan tahap miniaturisasi yang tepat, sistem seperti itu dapat dipasang langsung pada kulit atau di organ dalaman seseorang tanpa risiko kesihatan. Dan ini sudah menjadi sumber tenaga pasif untuk implan masa depan.