Amazon mahu melombong data besar dari bintang

Hari ini, kira-kira 70% pelaburan baru dalam astronomi klasik, melihat bintang, pergi ke Chile. Gurun dan dataran tinggi tempatan diakui sebagai tempat terbaik di Bumi untuk tujuan ini, puluhan teleskop telah dibina di sini dan ribuan saintis sedang berusaha, tetapi tidak ada perkara utama - pusat data dengan kapasiti yang sesuai untuk memproses astrodata. Amazon telah memulakan rundingan dengan pihak berkuasa Chile mengenai pembinaan kemudahan super tersebut.

Apa yang dikehendaki oleh pihak berkuasa Chile? Penyimpanan awan maya jumlah kolosal, di mana mungkin untuk mengumpulkan maklumat mengenai memerhatikan bintang selama beberapa dekad akan datang. Dan antara muka yang akan membolehkan para saintis dari seluruh dunia bekerja dengan data ini. Dan juga, adalah wajar semua dilaksanakan dengan mengorbankan pelabur luar - negara ini tidak begitu kaya, walaupun berfungsi sebagai Mekah bagi semua ahli astronomi planet ini.

Apa yang boleh diberikan oleh Amazon? Reka teknologi baru berdasarkan Amazon Web Services yang dioptimumkan untuk bekerja dengan "data besar" di awan, dan buatlah pelbagai alat generasi seterusnya yang diperlukan berdasarkan kecerdasan buatan. Dengan perbelanjaannya sendiri, tentu saja - syarikat itu cukup kaya, dan pengiklanan skala ini akhirnya akan membolehkannya maju di pasaran Amerika Latin dengan perkhidmatan awan komersialnya.

Tetapi, mungkin, yang paling penting adalah penciptaan teknologi yang menjanjikan untuk memproses jumlah data yang keterlaluan dengan standard masa kini. Amazon mungkin akan menggunakan peluangnya dan mengembangkan sistem berdasarkannya untuk mencari anomali di semua jenis bidang, dari kewangan dan perubatan, hingga ramalan cuaca dan mengesan spesies haiwan yang terancam. Dan pada produk tersebut, anda dapat menjana lebih banyak daripada kos pusat data, dan syarikat itu akan memberikan banyak faedah kepada umat manusia. Rundingan dengan Chile sedang berlangsung.