Apa yang berlaku sekiranya anda mengklon haiwan klon

Ketiga-tiga anak anjing ini adalah klon klon

Penulis fiksyen ilmiah sangat menyukai, di mana mudah untuk membina plot plot yang dramatik, jadi dalam budaya dunia, pengklonan massa hanya mempunyai dua bentuk. Sama ada tentera yang ideal dari makhluk yang sama, atau kekacauan, mutasi dan kemerosotan yang menyeluruh di antara pengintipan - ini adalah nama untuk individu yang diperolehi oleh bahan kloning yang sudah diambil dari klon. Tetapi apa yang dikatakan sains sebenar mengenai perkara ini?

Ternyata klon haiwan di dunia telah terjual dengan harga $ 100, 000 dan ini hanya berdasarkan dokumen rasmi. Sekiranya penampilan domba Dolly membuat semua orang teruja, pemerolehan klon seekor anjing buruan Afghanistan bernama Snoppy pada tahun 2005 di Seoul memicu gelombang pengklonan komersial. Sekarang ini adalah perniagaan yang menjanjikan.

Sememangnya, timbulnya pertanyaan mengenai pengiraan semula - pelanggan ingin memastikan daya maju, "kualiti" produk hidup. Pada tahun 2013, mitos pertama mengenai penurunan jangka hayat reclone dibongkar, apabila selama 25 generasi tikus klon eksperimen tidak ada yang serupa. Dan Snoppy sendiri dipanggil semula pada tahun 2010 - mereka mengambil bahan genetik dan mula bersiap untuk operasi tersebut.

Oleh itu, sembilan bulan yang lalu, empat anak anjing yang sama dilahirkan, yang mana satu segera mati, tetapi ini cukup tipikal untuk baka ini. Tiga yang lain sekarang diakui benar-benar sihat, tetapi mereka masih mengawasi mereka. Segala-galanya dari kadar jantung hingga kadar pertumbuhan bulu dicatat untuk mengkaji semua aspek kehidupan cerun. Sejauh ini, trend kelihatan menjanjikan - mengundurkan diri dengan sifat berguna pasti mempunyai setiap peluang wujud.