Avatar komputer membantu skizofrenia melawan suara di kepala mereka

Di King's College London, mereka menguji "terapi avatar" - teknik untuk mengurangkan kegelisahan pada orang yang mengalami masalah mental. Ia tidak menyembuhkan pesakit, tetapi mengurangkan gejala penyakit dengan ketara. Mungkin untuk pertama kalinya dalam sejarah, perjuangan dengan suara di kepala mencapai tahap nyata tertentu.

Idea dan pelaksanaannya sederhana: doktor, berdasarkan analisis cerita skizofrenia tentang apa yang membimbangkannya, membina imej maya tiga dimensi "musuh". Dan dia menyuarakannya, meniru serangan "suara" pada pesakit. Dan kemudian mengikuti satu siri "sesi pertempuran", di mana pesakit boleh berdebat, memarahi, menghina, menyoal dan menangkap avatar atas kesalahan. Artinya, untuk berinteraksi dengannya seperti rupa musuh yang sebenarnya.

Dan ia berfungsi - bukannya "suara" yang sukar difahami dan sukar dipercayai, skizofrenia melihat di hadapannya kemiripan watak dalam permainan komputer. Yang tidak gentar dapat diatasi, terutamanya kerana doktor yang merawat membawa pesakitnya ke tahap ini. Akibatnya, pada pertengahan penelitian, tidak ada skizofrenia ganas yang tersisa dalam kelompok kawalan - mereka semua belajar "memenangkan" suara di kepala mereka.

Secara selari, dalam kumpulan kawalan, ubat tradisional digunakan, dan inilah paradoksnya: menurut hasil eksperimen 24 minggu, kedua-dua kumpulan menunjukkan tahap penyembuhan penyakit yang sama. Para saintis menyimpulkan bahawa terapi avatar lebih kepada plasebo daripada rawatan. Tetapi jika anda perlu dengan cepat menenangkan skizofrenia yang ganas, biarkan dia bertengkar dengan musuh maya dan semuanya akan berjaya!