Pentagon membiayai program pengenalan UFO selama lima tahun

The New York Times melaporkan bahawa Pentagon diam-diam membiayai program yang disebut Extended Aerospace Threat Identification untuk menganalisis laporan UFO.

Program ini pada awalnya dibiayai 10 tahun yang lalu dengan jumlah $ 22 juta atas perintah Senator Harry Reid. Pelaksanaannya dipercayakan kepada firma aeroangkasa yang diketuai oleh Robert Bigelow, teman rapat senator. Faktanya ialah Bigelow yakin akan lawatan berkala ke Bumi oleh UFO asing. Pembiayaan untuk program ini berakhir pada tahun 2012, tetapi masih berlaku hingga hari ini.

Banyak perincian program masih dikelaskan. Namun, selalunya di domain awam, anda dapat menjumpai video mengenai pertemuan pesawat Tentera Udara AS dengan objek misteri yang tidak diketahui asal, misalnya, dengan objek terbang bergerak di udara pada kelajuan tinggi tanpa enjin "biasa".

Hampir tidak ada yang diketahui mengenai hasil yang diperoleh semasa pelaksanaan program - tetapi ini tidak bermaksud bahawa pegawai mengharapkan hubungan dengan orang asing. Reid mengatakan bahawa penemuan "sangat mengagumkan, tidak biasa" dibuat pada tahun 2009, dan semasa salah satu taklimatnya, dia juga berpendapat bahawa Amerika Syarikat pada masa ini tidak dapat mempertahankan diri dari UFO.

Laporan yang ada menunjukkan bahawa tidak ada penjelasan yang jelas mengenai asal usul objek yang dijumpai. Bekas pengurus program Luis Elizondo, pada gilirannya, menyatakan bahawa objek yang diperhatikan itu bukan milik mana-mana negara.

Kemungkinan besar, program ini tidak akan diteruskan: terlalu banyak keraguan teori UFO yang menganggap penyelidikan di kawasan ini sia-sia dan membuang wang. Namun, selagi ada misteri, akan selalu ada yang ingin menyelesaikannya.