Kepintaran buatan Rusia meramalkan jangka hayat menurut pelacak kecergasan

Dia yang tidak merokok atau minum akan mati dengan sihat. Pepatah lawak lama menggambarkan masalah praktikal - sehingga baru-baru ini, para saintis tidak bertekad untuk menilai dengan pasti kesan tabiat baik terhadap jangka hayat seseorang. Memudaratkan, ya, mereka pasti memendekkan umur dan kira-kira jelas berapa banyak. Dan berguna, cinta untuk gaya hidup sihat, diet, dan lain-lain?

Penyelidik Rusia kini bersedia untuk menjawab soalan ini. Mereka mengembangkan AI khas, rangkaian saraf untuk menganalisis arkib Jabatan Kesihatan AS, sebagai salah satu kekuatan terkemuka di dunia di mana teknologi kecergasan digunakan paling aktif. AI akan mengkaji data pesakit di hospital dan mencari corak yang dapat menunjukkan kesan aktiviti fizikal orang tertentu terhadap kesihatan mereka.

Ini adalah lapisan kerja yang besar yang hanya dapat dilakukan oleh kecerdasan buatan, dan walaupun dengan kesalahan tertentu, maka kesimpulan sistem ini bahkan tidak bersifat penasihat. Hanya makanan untuk berfikir - anda boleh memasang aplikasinya dan ia akan menganalisis data dari program kecergasan pada telefon pintar, pelacak atau jam pintar untuk membuat ramalan.

Doktor masih ragu-ragu mengenai teknologi baru. Jangka hayat manusia dipengaruhi oleh genetik, diet, geografi, rasa humor dan ratusan faktor lain, jadi terlalu awal untuk membuat kesimpulan. Syarikat insurans, pengeluar barang sukan dan agensi pengiklanan adalah perkara yang berbeza - maklumat seperti itu pasti akan membantu mereka mempengaruhi pelanggan berpotensi demi kepentingan perniagaan.