Enzim yang memakan sisa plastik ditemui di Jepun

Krisis global yang berkaitan dengan pencemaran total planet dan terutama lautan dengan sampah plastik terus memburuk. Para saintis di seluruh dunia secara aktif meneroka kemungkinan menyelesaikan masalah ini - dan hari ini kita sudah dapat membincangkan beberapa kejayaan.

Penyelidik di University of Portsmouth dan Laboratorium Tenaga Diperbaharui Nasional Jabatan Tenaga AS telah menemui enzim, PETase, yang memecah sisa plastik (PET). Para saintis memutuskan untuk mengkaji sifatnya dengan lebih mendalam, khususnya kisi kristal.

Dengan bantuan sinkron di makmal Sumber Cahaya Diamond di UK, yang memungkinkan untuk melihat atom individu di dalam struktur enzim, mereka mula menyinari mereka dengan sinar-X, 10 miliar kali lebih terang daripada matahari. Akibatnya, adalah mungkin untuk membuat model 3D resolusi tinggi PETase.

PETase didapati dapat memecah jenis polietilena lain yang disebut furandicarboxylate (PEF), yang menggantikan botol bir kaca. Pasukan ini terus berusaha untuk meningkatkan kecekapan enzim yang tidak biasa.

Profesor John McGehan