Rusia dan China sedang melakukan eksperimen kontroversial yang dapat mengubah suasana planet ini

Akhbar Hong Kong South China Morning Post melaporkan bahawa pada bulan Jun 2018, saintis Rusia dan China melakukan satu siri eksperimen dengan ionosfera Bumi, yang, menurut penerbitan itu, sangat "bertentangan."

Menurut maklumat yang ada pada penerbitan tersebut, eksperimen tersebut dilakukan di daerah desa Vasilsursk di wilayah Nizhny Novgorod pada awal bulan Jun pada ketinggian 75 hingga 1000 km.

Eksperimen pertama berlaku pada 7 Jun pada ketinggian 500 km. Kemudian para saintis berjaya merakam letupan elektrik, di mana ketepuan zarah bermuatan negatif melebihi kawasan berdekatan sebanyak 10 kali.

Selepas 5 hari, dengan bantuan aliran elektron yang diarahkan, para saintis berjaya meningkatkan suhu gas terion yang dikeluarkan sebanyak 100 ° C. Eksperimen tersebut melibatkan kompleks radio Sura yang dibuat di USSR, dan hasilnya direkodkan oleh satelit China Zhangheng-1 yang terbang oleh.

Keprihatinan utama para pakar dikaitkan dengan kemungkinan kesan negatif eksperimen tersebut terhadap cuaca - hingga menimbulkan bencana alam - dan dengan kesan pada fungsi otak manusia.