Kotak pelik ini adalah barang kayu tertua di dunia.

Ahli arkeologi Czech telah menerbitkan hasil kajian sebuah objek yang disebut "sumur dari Pulau" (sebuah kota di Republik Czech - Tekhkult), di mana ia secara rasmi diakui sebagai struktur kayu tertua yang diciptakan oleh manusia. Umur struktur dianggarkan 7275 tahun, berdasarkan fakta bahawa batang pokok untuk pembuatan bahagiannya ditebang pada tahun 5255 dan 5256. SM Pada masa itu, tidak ada peradaban maju yang wujud di wilayah Eropah moden.

Struktur ini dinamakan "Baik" kerana kesamaan dengan banyak analog di seluruh Eropah, dan sebenarnya adalah kotak dengan tiang di sudut dan dinding yang terbuat dari papan. Walaupun usianya yang terhormat, bahan ini terpelihara dengan baik sehingga jejak pemprosesannya dengan alat batu dan tulang dapat dilihat. Mungkin, itu adalah dasar sumur, diletakkan di mata air atau akuifer berdekatan untuk kemudahan pengambilan air.

Sumur itu dijumpai di Republik Czech pada tahun 2018, ketika meletakkan jalan raya D35 berhampiran bandar Ostrov. Dalam analisisnya, digunakan metode dendrokronologi, hasilnya serupa dengan data pengukuran radioisotop. Ternyata telaga itu dibina semula dan diperbaiki beberapa kali menggunakan kayu dari jangka masa yang berbeza. Para saintis tidak dapat melihat kualiti kerja yang tinggi dengan kekasaran umum struktur. Orang-orang yang mencipta ini dengan baik berusaha keras.

Objek dari Pulau ini bukan yang pertama, bahkan yang terbesar sekalipun, tetapi merupakan artifak kayu pertama yang usianya diukur dengan ketepatannya. Selebihnya empat dozen masih menunggu di sayap. Sebilangan dianggarkan lebih tua, dengan kayu ditebang sekitar 5400 SM.